Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego
unia baner
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 7 =

Łódzkie pełne kultury w Radomsku

Projekt „Łódzkie pełne kultury” spotkał się z żywym zainteresowaniem mieszkańców Radomska, gdzie 27 września w Miejskim Domu Kultury odbyły się warsztaty animacyjne dla uczniów i zajęcia edukacyjne dla nauczycieli.
Grupa 28 dzieci ze szkoły podstawowej odkrywała potęgę rytmu podczas warsztatów muzycznych z elementami body percussion – TA KE TI NA. Małgorzata Kaczmarek, licencjonowana instruktor zajęć dla dzieci prowadzonych metodami Gordona i Labana, od 15 lat związana z Filharmonią Łódzka im. A. Rubinsteina w Łodzi zabrała najmłodszych uczestników projektu w podróż do krainy muzyki i rytmu. – TaKeTiNa to bardzo łatwa i przystępna metoda nauki rytmu. To również kompleksowa metoda rytmicznego treningu grupowego. W TaKeTiNie skupiamy się na terapeutycznych właściwościach rytmu, doświadczeniu rytmu przez ciało, budowaniu uważności na przebieg rytmiczny oraz na doświadczeniu ruchu w muzyce. Ciało potraktowane jako instrument stwarza ogrom możliwości działania. Samo spotkanie z rytmem to bardzo kreatywne, bezpośrednie i intensywne przeżycie. Szczególnie wówczas, gdy ociera się o działania z pogranicza improwizacji. Celem zajęć jest ukazanie dzieciom, że najważniejszym instrumentem są oni sami, a rytm ma znaczenie nie tylko w muzyce, ale również w życiu codziennym – wyjaśnia prowadząca warsztaty. W zajęciach zaprezentowane zostały różne sposoby pokazania rytmu (nogami, rękoma, słowami oraz w najróżniejszych kombinacjach). Na zakończenie dzieci wprawione w muzycznych ćwiczeniach wspólnie wykonały kilkutaktową „choreografię”.

Dla nauczycieli przygotowane zostały warsztaty edukacyjne „Elementy muzykoterapii i arteterapii na lekcjach muzyki/plastyki”. Prowadząca dr Stella Kaczmarek, pedagog i psycholog muzyki oraz muzykoterapeuta, adiunkt Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi pokazała, jak metodycznie wykorzystać na lekcjach muzyki czy plastyki elementy terapii przez sztukę, a dzięki temu nie tylko uatrakcyjnić zajęcia, ale także przyczynić się do rozwoju emocjonalności i otwartości uczniów. Uczestnicy zajęć wypróbowali na sobie różne metody arteterapii, wykonując kreatywne ćwiczenia, które mogą później wykorzystać w pracy w szkole. Wszyscy byli zgodni, że wyrażanie siebie – czy to poprzez muzykę, czy plastykę może mieć wpływ na większą otwartość ucznia, podniesienie jego samooceny, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych oraz integracyjnych.

Projekt jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Dostępna.

Kategoria

Wiadomości