Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 6 =

Łódzkie pełne kultury wpadło na dzień do Tomaszowa

W Miejskim Centrum Kultury (filia „TKACZ”) w Tomaszowie Mazowiecki 26 września odbyły się warsztaty animacyjne dla uczniów i zajęcia edukacyjne dla nauczycieli w ramach projektu „Łódzkie pełne kultury”, realizowanego przez Łódzki Dom Kultury dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (KULTURA DOSTĘPNA).
Grupa 23 dzieci ze szkoły podstawowej odkrywała potęgę rytmu podczas warsztatów muzycznych z elementami body percussion – TA KE TI NA. Małgorzata Kaczmarek, licencjonowana instruktor zajęć dla dzieci prowadzonych metodami Gordona i Labana, od 15 lat związana z Filharmonią Łódzka im. A. Rubinsteina w Łodzi zabrała najmłodszych uczestników projektu w podróż do krainy muzyki i rytmu. – TaKeTiNa to bardzo łatwa i przystępna metoda nauki rytmu. To również kompleksowa metoda rytmicznego treningu grupowego. W TaKeTiNie skupiamy się na terapeutycznych właściwościach rytmu, doświadczeniu rytmu przez ciało, budowaniu uważności na przebieg rytmiczny oraz na doświadczeniu ruchu w muzyce. Ciało potraktowane jako instrument stwarza ogrom możliwości działania. Samo spotkanie z rytmem to bardzo kreatywne, bezpośrednie i intensywne przeżycie. Szczególnie wówczas, gdy ociera się o działania z pogranicza improwizacji. Celem zajęć jest ukazanie dzieciom, że najważniejszym instrumentem są oni sami, a rytm ma znaczenie nie tylko w muzyce, ale również w życiu codziennym – wyjaśnia prowadząca warsztaty. W zajęciach zaprezentowane zostały różne sposoby pokazania rytmu (nogami, rękoma, słowami oraz w najróżniejszych kombinacjach). Na zakończenie dzieci wprawione w muzycznych ćwiczeniach wspólnie wykonały kilkutaktową „choreografię”.

Dla grupy 15 nauczycieli przygotowane zostały warsztaty edukacyjne „Elementy muzykoterapii i arteterapii na lekcjach muzyki/plastyki”. Prowadząca dr Stella Kaczmarek, pedagog i psycholog muzyki oraz muzykoterapeuta, adiunkt Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi pokazała, jak metodycznie wykorzystać na lekcjach muzyki czy plastyki elementy terapii przez sztukę, a dzięki temu nie tylko uatrakcyjnić zajęcia, ale także przyczynić się do rozwoju emocjonalności i otwartości uczniów. Uczestnicy zajęć wypróbowali na sobie różne metody arteterapii, wykonując kreatywne ćwiczenia, które mogą później wykorzystać w pracy w szkole. Wszyscy byli zgodni, że wyrażanie siebie – czy to poprzez muzykę, czy plastykę może mieć wpływ na większą otwartość ucznia, podniesienie jego samooceny, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych oraz integracyjnych.