Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego
unia baner
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 5 =

PO 35. ŁÓDZKICH SPOTKANIACH TEATRALNYCH W WIELUNIU

Co może łączyć muzykę Krzysztofa Komedy z brzmieniem Sex Pistols czy białoruskimi pieśniami religijnymi? Stolik. Lecz nie taki zwyczajny. Owszem mebel wykonany z drewna klonowego, ale przeznaczony do... grania. Ten niezwykły instrument i wydobywające się z niego dźwięki mogła zobaczyć i usłyszeć w miniony czwartek wieluńska publiczność. W ramach Łódzkich Spotkań Teatralnych w Wieluńskim Domu Kultury wrocławski zespół Karbido zaprezentował swój spektakl-koncert „Stolik”.

Co może łączyć muzykę Krzysztofa Komedy z brzmieniem Sex Pistols czy białoruskimi pieśniami religijnymi? Stolik. Lecz nie taki zwyczajny. Owszem mebel wykonany z drewna klonowego, ale przeznaczony do... grania. Ten niezwykły instrument i wydobywające się z niego dźwięki mogła zobaczyć i usłyszeć w miniony czwartek wieluńska publiczność. W ramach Łódzkich Spotkań Teatralnych w Wieluńskim Domu Kultury wrocławski zespół Karbido zaprezentował swój spektakl-koncert „Stolik”.

 

NIEZWYKŁE BRZMIENIE ZWYKŁEGO STOŁU

W miniony czwartek, 15 listopada, nie lada gratka czekała na licznie zgromadzoną publiczność w Wieluńskim Domu Kultury. W ramach tegorocznej edycji Łódzkich Spotkań Teatralnych w Wieluniu zaprezentował się wrocławski zespół Karbido z spektaklem-koncertem „Stolik”. Igor Gawlikowski, Paweł Czepułkowski, Michał Litwiniec i Marek Otwinowski, muzycy bez papierów, jak o sobie mówią, udowodnili, że grać można nawet na... stole.
Tytułowy stolik to jedyny taki na świecie stół-instrument, wymyślony i zaprojektowany przez członków zespołu Karbido, wykonany na ich specjalne zamówienie, z drewna klonowego, wyposażony w aparaturę wychwytującą niemalże każdą amplitudę drgań, za sprawą której nawet najdelikatniejszy dotyk drewna jest transponowany na dźwięk. A dźwięk z kolei, wspomniani muzycy, wydobywają z tego oryginalnego instrumentu za pomocą m.in. drobnych przedmiotów użytku codziennego, takich jak nożyki stolarskie, monety czy kieliszki napełnione wodą, tworząc w ten sposób pełne ekspresji kompozycje muzyczne, których brawurowe wykonanie zachwyciło już publiczność w ponad 230 miastach na całym świecie. Ta absolutna awangarda instrumentalna, przez samych jej twórców określana mianem „Szmeroszeptów klonowych, czyli partytura na czterech panów i stół”, została doceniona również przez jury 27 Przeglądu Piosenki Aktorskiej, które przyznało spektaklowi nagrodę Tukana w kategorii  najlepszego przedstawienia nurtu off.
Trzeba przyznać, że „Kołysanka Rosemary” autorstwa Krzysztofa Komedy, bluesowe „Hej Joe”, utwory zespołu Sex Pistols, białoruskie pieśni religijne czy mongolskie zaśpiewy wygrane na stole przez wrocławskich artystów robią ogromne wrażenie i zapadają w pamięć na długo. Co ciekawe, jak mówią członkowie formacji Karbido, ich spektakl-koncert to muzyka z czterech stron świata (stąd też i czterech mężczyzn przy stoliku), swoisty przegląd ich prywatnych fascynacji muzycznych.
„Stolik” to bez wątpienia jeden z najciekawszych spektakli w repertuarze 35.  Łódzkich Spotkań Teatralnych, godzinna dawka świetnej muzyki, spotkanie z artystami nietuzinkowymi, odważnymi w swych scenicznych poczynaniach, przede wszystkim jednak prezentującymi projekt na światowym poziomie.

tekst Agnieszka Warchulińska

foto Dariusz Śmigielski

 

ZWIASTUN