Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 2 =

po inauguracj 35. Łódzkich Spotkań Teatralnych

Spektaklem „Krabat” w wykonaniu artystów z Niemiec i Polski rozpoczęły się w sobotę, 1 września, 35. Łódzkie Spotkania Teatralne - promocja w regionie łódzkim, jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych polskich festiwali teatralnych, promujących nowe zjawiska w dziedzinie awangardy scenicznej i teatru tańca. Po raz pierwszy w długoletniej historii festiwalu aż 9 z 12 przedstawień będzie wystawionych na scenach regionalnych. Po każdym spektaklu odbędą się dyskusje festiwalowe, a program uzupełniony jest o propozycje festiwalowe.

1 września niemiecko-polski spektakl rozpoczął 35. Łódzkie Spotkania Teatralne 2012 - promocja w regionie łódzkim
 

ŁST 2012 zainaugurował w sali kolumnowej Łódzkiego Domu Kultury spektakl „Krabat” w wykonaniu połączonych sił niemiecko-polskich artystów z zespołów Figurentheater Vogel & Wilde i Grupy Coincidentia. Uroczystego otwarcia festiwalu, tej najstarszej i zarazem najbardziej prestiżowej imprezy kulturalnej w regionie łódzkim dokonał w imieniu władz województwa i swoim dokonał dyrektor ŁDK, Jacek Sokalski. Chciałbym Państwa bardzo serdecznie powitać w imieniu Marszałka Województwa Łódzkiego Witolda Stępnia i Łódzkiego Domu Kultury na kolejnej edycji Łódzkich Spotkań Teatralnych, edycji w innej niż dotychczasowa formule, tym razem bowiem awangardowe spektakle będą prezentowane przez trzy miesiące na kilku scenach w regionie, w tym w plenerze, a nie jak to miało miejsce dotąd przez kilka dni i tylko w Łodzi – powiedział na wstępie Jacek Sokalski. Dziś przed nami pierwszy z 12 spektakli. Trzy z nich odbędą się w Łodzi, pozostałych dziewięć w regionie. Życzę Państwu miłych wrażeń i zapraszam na kolejne przedstawienia w ramach 35. edycji Łódzkich Spotkań Teatralnych.

Inaugurujący festiwal „Krabat”, spektakl-laureat nagrody specjalnej na XXV Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Lalkarskiej, Bielsko-Biała 2012, został oparty na XVII-wiecznym niemieckim podaniu spisanym w formie prozy w latach 70. przez Otfrieda Preusslera i opowiada historię 14-letniego sieroty, tytułowego Krabata, ofiary wojny trzydziestoletniej, który znajduje schronienie u jedenastu młynarczyków służących Mistrzowi czarnej magii, i którego od zagłady ratuje miłość. Ta sceniczna prezentacja poruszyła festiwalową publiczność nie tylko treścią, ale również formą przekazu, pełną mrocznych i efemerycznych obrazów tworzonych przy udziale ożywianych lalek i sugestywnej muzyki. Zło i jego surowe reguły, strach, upadek wartości, mroczna strona ludzkiego ja, okrucieństwo i siła uczucia to wszystko można było odnaleźć w spektaklu rozgrywającym się w ciągu 60 minut. Co ważne choć całość mocno ograniczona przez jej twórców w słowa mówione nie była pozbawiona komizmu i scenicznego humoru. Wszystko, to co można zobaczyć na scenie oparliśmy na literaturze, choć przyznam szczerze że Preusslera jest to napisane tak sugestywnie i mocno, że mieliśmy pewne obawy czy przygotowywane sceny zmieszczą się w takim bezpiecznym odbiorze u publiczności, zwłaszcza że jest to przedstawienie kierowane również do młodszego widza, ale okazało się, że obrazy te i tworzą narrację i są dobrze percypowane przez oglądających – powiedział po spektaklu Paweł Chomczyk z Grupy Coincidentia.

Pomysł przeniesienia historii Krabata wyszedł od Charolotte Wilde, z Figurentheater Vogel & Wilde, która z takim zamiarem, jak przyznała w rozmowach z publicznością po spektaklu, nosiła się od kilku lat, ze względów finansowych przedsięwzięcie udało się sfinalizować dopiero przy współudziale przyjaciół-aktorów z Polski.

W spektaklu wystąpili: Dagmara Sowa, Charlotte Wilde, Paweł Chomczyk, Florian Feisel oraz Michael Vogel, całość zaś wyreżyserowała Christiane Zanger. Scenografię i lalki zaprojektował i wykonał Michael Vogel. Muzykę skomponowała Charlote Wilde, opierając ją głównie na twórczości Biby, fragmentach poezji Christiny Rossetti oraz staroangielskich pieśniach o miłości.

Spotkanie artystów z publicznością po zakończeniu prezentacji i festiwalową rozmowę poprowadziła dr Magdalena Hasiuk-Świerzbińska.

Warto jeszcze dodać, że spektakl „Krabat” nie tylko rozpoczął Łódzkie Spotkania Teatralne 2012, zainaugurował on także na nowo działalność artystyczną w wyremontowanej sali kolumnowej ŁDK.

Tegoroczne festiwal zakończy się 8 grudnia. W ramach Łódzkich Spotkań Teatralnych  publiczność będzie mogła obejrzeć artystów z Polski, Niemiec i Stanów Zjednoczonych. Spektakle będą zaś prezentowane na scenach Bełchatowa, Kutna, Łowicza, Piotrkowa Trybunalskiego, Radomska, Sieradza, Skierniewic, Wielunia i Łodzi. Wstęp na wszystkie festiwalowe przedstawienia jest bezpłatny. Budżet 35. Łódzkich Spotkań Teatralnych - promocja w regionie łódzkim wynosi 200 tys. zł, z czego 150 tys. zł stanowi dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Honorowy patronat nad imprezą objął marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


ŁST 2012 - promocja w regionie łódzkim w skrócie