Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego
unia baner
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 8 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 8 =

VI Forum Instytucji Kultury Województwa Łódzkiego +/- kultura w Wieluniu

Jak odnaleźć się w czasach, gdy cyberprzestrzeń przenika do realu? W jaki sposób dbać o wizerunek instytucji w Sieci i poza nią? Czym zainteresować publiczność? Odpowiedzi na te i inne pytania szukali uczestnicy VI Forum Instytucji Kultury Województwa Łódzkiego +/- kultura, które odbyło się 18-19 kwietnia 2018 r. w Wieluniu.
W wiosennej edycji wzięło udział ponad 80 dyrektorów, animatorów i pracowników instytucji kultury, którzy spotkali się w nowo wyremontowanym Kinoteatrze Syrena w Wieluniu. Przyciągnęła ich niezwykle interesująca tematyka wydarzenia: „dom kultury online i offline”, bo kto nie chciałby wiedzieć, jak dzisiaj „robić internety”, zwłaszcza w tak delikatnej materii jak kultura. Wydarzenie jest inicjatywą Łódzkiego Domu Kultury, który od 2015 dwa razy w roku przygotowuje spotkania dyrektorów i pracowników domów kultury z całego regionu.

Uczestnicy wydarzenia dostali solidną porcję wiedzy z zakresu marketingu i public relations. Katarzyna Toczko i Dominik Pokornowski z Agencji 3.14 Public Relations powołując się na dobre praktyki z pracy w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, opowiedzieli o wprowadzaniu strategii kultury online i offline. Następnie Joanna Tabaka, specjalistka ds. promocji związana m.in. z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski czy Zielony Jazdów, przekonywała uczestników konferencji o tym, że badanie publiczności wcale nie musi być trudne, a i najważniejsze są zwykłe rozmowy z osobami przychodzącymi na nasze wydarzenia.
Pracownicy instytucji kultury mogli zmierzyć się z kwestią powadzenia mediów społecznościowych. Monika Nowakowska pracująca jako „socjalmedia ninga” dla Wirtualnej Polski. Przybliżyła kilka tajników obsługiwania Facebooka, który mimo afery z bezprawnym przejęciem danych przez firmę Cambridge Analytica, w Polsce nadal jest obligatoryjnym kanałem komunikacji, „bo jak cię nie ma na Facebooku, to nie istniejesz”. Opowiedziała o tym, w jaki sposób tworzyć angażujące wideo. Zdradziła sztuczki, dzięki którym można zwiększyć zasięg organiczny postów bez wykupowania płatnych form promocji i jak wykorzystać zmieniającą się politykę Facebooka.

Katarzyna Toczko, specjalistka od media relations, podczas prelekcji „Kultura na Instagramie, czyli jak robić internety z godnością” pokazała, że ta aplikacja ma niezwykły potencjał w kontekście promocji kultury. Przedstawiła praktyczne wskazówki dotyczące korzystania z niektórych funkcjonalności Instagrama (foto, multigalerie, wideo, boomerang, instagram stories, transmisja live), a także konkretne case studies w sektorze kultury.

Dominik Pokornowski, od 14 lat związany z branżą public relations, lider wielu projektów webowych, przyjrzał się „kulturalnym” stronom internetowym, obowiązującym trendom w ich projektowaniu i opowiedział o tym, jak powinien wyglądać dobrze prowadzony serwis instytucji. – Wymogiem koniecznym jest oczywiście dostosowanie strony do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Należy pamiętać, aby publikowane przez nas teksty były zrozumiałe dla użytkowników i przyciągały uwagę dobrym tytułem, leadem, kompozycją. Dlatego warto poznać podstawowe techniki webwritingu i copywritingu – zachęcał trener. Łukasz Wudarski, kierownik Działu Artystycznego Centrum Kultury Dwór Artusa w Toruniu, opowiedział o tym, jak w promocji naszej instytucji mogą pomóc blogerzy, vlogerzy, influenserzy, czyli mówiąc bardziej po polsku przedstawiciele środowisk opiniotwórczych.

Jednym z zaproszonych prelegentów był Wojciech Szuniewicz, dyrektor Krotoszyńskiego Ośrodka Kultury, który przed 5 laty namówił Radę Miejską, aby zrezygnować z organizacji Dni Krotoszyna – imprezy bardziej grillowej niż kulturalnej. Alternatywą dla ludycznego spendu stały się cykliczne koncerty „Więc Wiec”, podczas których występowały takie gwiazdy, jak Hey, Organek czy Dorota Miśkiewicz. Oczywiście ta „rewolucja kulturalna w miasteczku średniej wielkości” spotkała się z jednej strony z krytyką i hejtem dużej części mieszkańców, ale z drugiej z uznaniem bardziej wymagającej publiczności. 

Ważnym zagadnieniem dla uczestników forum były „Fundusze na kulturę, czyli gdzie poszukiwać możliwości finansowania i jak się do tego zabrać”. Prowadzący zajęcia Michał Pawlęga, specjalizujący się w przygotowaniu i realizacji projektów, przewidzianych do współfinansowania w ramach funduszy zewnętrznych, zastanawiał się, na co zwrócić uwagę podejmując decyzję o ubieganiu się o dofinansowanie. Zrobił przegląd dostępnych źródeł finansowania projektów w zakresie: upowszechniania kultury, edukacji kulturalnej, ochrony dziedzictwa, infrastruktury kultury, współpracy międzynarodowej, rozwoju społeczności lokalnych, wyrównywania szans.

Uczestnicy forum sami przekonali się o turystycznych walorach Wielunia i drugiego dnia udali się na wycieczkę po okolicy. Odwiedzili Muzeum Ziemi Wieluńskiej, gdzie poznali nie tylko bogate zbiory archeologiczne, etnograficzne, ale także spróbowali swoich sił we własnoręcznym tworzeniu biżuterii. Duże wrażenie na gościach zrobiło też Muzeum Wnętrz Dworskich w Ożarowie, w którym regularnie odbywają się koncerty muzyki dawnej.

Jak na forum poświęcone w dużej mierze wirtualnej rzeczywistości przystało, nie mogło zabraknąć konkursu na Facebooku. Uczestnicy mieli za zadanie zrobić zdjęcia związane z imprezą i opublikować je na stronie wydarzenia. Autorzy najlepszych selfie wygrali bezpłatny udział w kolejnej edycji forum, czyli już niebawem, bo jesienią tego roku.

Justyna Muszyńska-Szkodzik

Kategoria

Wiadomości