Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego
unia baner
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 5 =

MUZYKA BAROKU NA ORIENTALNYCH ŚCIEŻKACH

Dziękujemy za udzial w wydarzeniu i zachęcamy do obejrzenia fotorelacji Mai Adamczyk. 
Celem tych muzyczno-edukacyjnych spotkań jest wykonanie programu muzycznego oraz przeprowadzenie rozmowy z zaproszonymi gośćmi na wybrany temat zakresu kultury europejskiej lub azjatyckiej. Słowo i muzyka mają tutaj wspólny kontekst. Trzecie spotkanie z cyklu  nosi tytuł "Muzyka baroku na orientalnych ścieżkach” .

Będziemy poszukiwać wątków orientalnych w muzyce baroku, zarówno w utworach  które zrodziły się z nieco fantastycznych wyobrażeń na temat odległych kultur Azji i Ameryki, jak i w oryginalnej twórczości jaka powstała w tamtym czasie na innych kontynentach.  Będziemy eksplorować pojęcie „choinoiserie” (chińszczyzna) w szerokim kontekście twórczości misyjnej, z zapisków misjonarzy oraz w modnych, „orientalnych”  tematach muzyki europejskiej.   Bogate instrumentarium historyczne stanowi niezwykle atrakcyjny element programu: od europejskich instrumentów jak viola da gamba, wirginał i lira korbowa, po instrumenty chińskie z epoki: qin xiao, nanguan pipa i guqin.

W rozmowie przeprowadzonej pomiędzy artystkami Justyną Młynarczyk i Anną Krysztofiak, poruszone zostaną tematy twórczości międzynarodowej, misyjnej i dworskiej,  w oparciu o zaprezentowany program muzyczny.  Publiczność otrzyma szansę udziału w dyskusji poprzez możliwość zdawania pytań  i wspólne konkluzje.

Dowborczyków 18 (II piętro, sala konferencyjna)
17.05.2024 r., godz. 19.00
wstęp wolny

Skład koncertu:
Justyna Młynarczyk – viola da gamba
Anna Krysztofiak – wirginał, śpiew, lira korbowa, nanguan pipa, guqin, qin xiao oraz  prowadzenie spotkania

Biogramy:

Justyna Młynarczyk urodziła się w Katowicach. Dawniej wiolonczelistka, obecnie gambistka, pedagog, doktor sztuk muzycznych. Od 2013 roku prowadzi klasę violi da gamba oraz kameralistyki w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie wiolonczeli Piotra Janosika oraz Conservatoire de Musique w Grenoble (Francja) w klasie violi da gamba Christine Plubeau i Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie violi da gamba Marcina Zalewskiego. Ukończyła także Szkołę Aktorską Lart Studio w Krakowie. Współpracuje z czołowymi polskimi zespołami wykonującymi muzykę dawną w nurcie Historically informed performance, m.in.{oh!} Orkiestra, Capella Cracoviensis, Vasa Consort, Ars Cantus, Filatura di Musica, Consortium Sedinum. Jako kameralistka brała udział w nagraniach kilkunastu płyt, w tym nominowanej do nagrody „Fryderyk 2021” płyty zespołu Filatura di Musica „Canzony znane i nieznane. Tabulatura pelplińska”. Prowadzi badania nad życiem i twórczością Monsieur de Sainte Colombe. W 2021 roku obroniła pracę doktorską pt. „Pomiędzy jeu d’harmonie a jeu de mélodie. Koncerty na dwie viole da gamba Monsieur de Sainte Colombe w kontekście sporu między Monsieur de Machy a Jeanem Rousseau”. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki francuskiej drugiej połowy XVII wieku, a także tłumaczeniach XVII – wiecznych francuskich traktatów związanych z tematyką violi da gamba. Współpracuje z kompozytorem Wojciechem Stępniem konsultując i prawykonując jego utwory (opera kameralna „Czarne Lustro”, cykl pieśni na baryton i violę da gamba „Five Letters to the Beautiful Knihgt”). Wraz z mężem Piotrem tworzy duet viol JKM ensemble. Lubi kawę, stare chaty i rodzinne wyprawy do lasu.

Anna Krysztofiak jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, multiinstrumentalistką w zakresie instrumentów dawnych i orientalnych, mgr historii sztuki. Wykonuje muzykę tradycyjną na szeregu instrumentów cazjatyckich, a także w tradycyjnej technice wokalnej. Jest najprawdopodobniej jedyną Europejką, która w stałym repertuarze wykonuje utwory nanguan w konserwatywnej stylistyce, co zostało docenione przez etnomuzykologów i sinologów obecnych na międzynarodowej konferencji CHIME w Lizbonie, w 2018 roku. Kształciła się indywidualnie i na kursach mistrzowskich m.in. u Olgi Pasiecznik, Nicolasa Parle, Marka Caudle, Marka Toporowskiego, Kyoko Kubota, Lin Po Chi, Abdou Ouardi, oraz u innych nauczycieli w Brukseli, Safi, Quanzhou i Tajpej. Odbywała praktykę w budownictwie organowym w pracowni organmistrzowskiej Manufacture d'Orgue de Bruxelles Patrick Collon. Przez rok pełniła funkcję organisty parafii polskiej przy kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli. Anna Krysztofiak została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium Taiwan Fellowship, w klasie muzyki nanguan, wydziału muzyki tradycyjnej w Taipei National University of the Arts, pod kierunkiem prof. Lin Po Chi. W latach 2015-2017 była dyrektorem artystycznym Festiwalu „Muzyka w Ogrodzie Chińskim” w Łazienkach Królewskich w Warszawie, a festiwal ten był jej autorskim projektem. W jej dorobku znajdują się koncerty w kraju i za granicą (Czechy, Belgia, Luksemburg, Tajwan, Maroko). Jest aktywną realizatorką przedsięwzięć muzycznych i edukacyjnych. Zrealizowała szereg artystycznych grantów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim. Muzyką na instrumentach chińskich i japońskich uświetniała wizyty dyplomatyczne gości z Dalekiego Wschodu: księżnej Hisako Takamady, prezydenta Chin Xi Jinpinga, ministra obrony Chin Wanquan Changa, wiceministra kultury Chińskiej Republiki Ludowej Xiang Zhaoluna, i innych. Od 2019 roku współpracuje z festiwalem "Słowo i muzyka u jezuitów", jako wykonawca i kierownik artystyczny koncertów towarzyszących.
  • 17-05-2024 godz 19:00

Bilety

wstęp wolny

Kategoria

Muzyka