Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego
Szanowni Państwo, w dniach 01-04.05.2025 r. instytucja będzie zamknięta. Życzymy Państwu odpoczynku w trakcie przerwy majowej.

unia baner
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 3 =

KALEJDOSKOP 05/2025

NOWY NUMER. Świat animacji filmowej w Łodzi się zmienił. Powodem nie była jednak sztuczna inteligencja. Nowe technologie nie mają tu nic do rzeczy. Legendarna państwowa firma produkująca filmy animowane – Studio Małych Form Filmowych Se-Ma-For – przestała istnieć ćwierć wieku temu. Miejsce wytwórni na rynku zajęły w XXI wieku niewielkie prywatne studia. Do Łodzi przyjeżdżali filmowcy i producenci ze świata, bo tu byli znakomici fachowcy, którzy zawodowe szlify zdobywali właśnie w Se-Ma-Forze. W nowej rzeczywistości coraz trudniej zdobyć pieniądze na film animowany, a potem go sprzedawać. Coś jednak ocalało z dawnych czasów. Wciąż popularne wśród twórców są klasyczne techniki animacji – lalkowa i rysunkowa. Wyzwanie dla rzeczywistych osób i prawdziwych dłoni.
TEMAT NUMERU: PRZYSZŁOŚĆ ANIMOWAN(I)A

Perypetie ruchomych obrazków [TEMAT NUMERU]
Bogdan SOBIESZEK
Łódzka animacja ma się znakomicie. Twórców mamy fenomenalnych, jakość świetną – słyszę od przedstawicieli środowiska i filmoznawców. Ale gdy rozmawiamy dłużej, optymizm przygasa: okazuje się bowiem, że branża jest niedofinansowana, dystrybucja niemal nie istnieje, nie ma pracy dla animatorów, choć z badań uniwersyteckich wynika, że jest zapotrzebowanie na kształcenie nowych kadr. Jednak szansa na stworzenie branżowego centrum w tym zakresie została zaprzepaszczona.

Animacja pod Se-Ma-Forem [TEMAT NUMERU]
Bogdan SOBIESZEK
„Zaczarowany ołówek”, „Przygody Misia Colargola”, „Dziwny świat kota Filemona”, „Przygody Misia Uszatka”, „Opowiadania Muminków” – to seriale animowane, które ukształtowały wyobraźnię wielu pokoleń Polaków. Nic dziwnego, że łódzki Se-Ma-For stał się legendą. Dziś po tej legendzie nie zostało prawie nic. W maju będzie miała premierę monografia nieistniejącej od ćwierćwiecza wytwórni, ale nie jest to opowieść o filmach ani zbiór anegdot. Nie jest to też opowieść z dobrym zakończeniem.

Poza tym

NOWY DODATEK – „ŁÓDZKIE INSPIRUJE”
„Kalejdoskop” niezmiennie stara się dostrzegać ciekawe działania kulturalne w regionie. W dodatku „Łódzkie inspiruje” przyglądamy się wybranym miejscom oraz związanym z nimi inicjatywom. I zaskakują nas swoim bogactwem – tyle się dzieje. W tym numerze zabieramy czytelników do Piotrkowa Trybunalskiego, miasta o bogatej historii, silnej tożsamości i dużym potencjale kulturalnym. Tu przeszłość harmonijnie łączy się z nowoczesnością, a lokalne instytucje tworzą warunki do spotkań, twórczości i inspiracji.

Historia rysowana [ROZMOWY]
Z Michałem ARKUSIŃSKIM rozmawia Piotr KASIŃSKI

– Mam teorię, że ludzie obrazu i ludzie pisma mają inaczej skonstruowane mózgi, dlatego warto współpracować i nawzajem się inspirować – mówi Michał ARKUSIŃSKI, zgierski rysownik, ilustrator, autor komiksów, który pracuje właśnie nad komiksem poświęconym historii Zduńskiej Woli oraz innym, o łódzkim getcie.

Piosenka poetycka, czyli kontrkultura [ROZMOWY]
Z Piotrem KOFTĄ rozmawia Magdalena SASIN
– Jonasz był człowiekiem z krwi i kości, nie eterycznym duchem czy cyganem z bohemy. To był także facet z dużym poczuciem humoru, dystansem do siebie, ale też z problemami, jakie każdy dorosły człowiek sam ze sobą miewa. Od innych ludzi różniło go to, że umiał napisać o tym wiersz – powiedział syn Jonasza, Piotr Kofta, pisarz, felietonista i krytyk literacki, przy okazji kwietniowego Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty, odbywającego się w Teatrze Muzycznym w Łodzi w ramach Festiwalu OFF-Północna.

Wspólnota się budzi? [FESTIWAL / RECENZJA]
Paulina ILSKA
Dwa ostatnie spektakle konkursowe XXXI Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Teatrze Powszechnym: „Ocalone” i „Threesome/Trzy” silnie odnoszą się do tematyki związanej z cielesnością. Jak tu pisać jednocześnie o kobiecej traumie wojennej i o próbie „przepuszczenia” przez ciało impulsów związanych z tańcem wybitnych twórców baletu, którzy już nie żyją? Tak to jednak bywa na festiwalach, że spektakle czasem nabierają nowych znaczeń w kontekście pozostałych, wchodzą ze sobą w zaskakujące relacje.
Oba spektakle przyniosły odtwórcom ról aktorskie nagrody publiczności (jedynego jury festiwalu).


Na okładce: Kadr z komiksu Michała Arkusińskiego o łódzkim getcie, powstającego na podstawie dzienników Dawida Sierakowiaka


„Kalejdoskop” 05/2025 do kupienia od 29 IV w punktach Garmond-Press i Kolportera oraz w salonach empik w całym województwie łódzkim, a od 28 IV – w recepcji Łódzkiego Domu Kultury przy ul. Dowborczyków 18 (II piętro biurowca).
A także w prenumeracie redakcyjnej.

„Kalejdoskop” 05/2025 jest dostępny także jako e-book na Virtualo.pl.