Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego
unia baner
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 3 =

KONCERT LÚTHIEN CONSORT

Zapraszamy na wyjątkowe, muzyczne wydarzenie!
Psalmy pustyni // Jan Kochanowski i polska muzyka 1580-1670 r.
Koncert Lúthien Consort

TERMIN: 24.02.2024 r., godz. 19:00
LOKALIZACJA: Bazylika Wniebowzięcia NMP i Sanktuarium Św. Maksymiliana w Zduńskiej Woli (Kościelna 15, 98-311 Zduńska Wola)
wstęp wolny

Dołącz do wydarzenia: klik 

W roku 1579 ukazał się “Psałterz Dawidów”, czyli uczyniony przez Jana Kochanowskiego poetycki przekład całej Księgi Psalmów. Już kilka miesięcy później polifoniczną muzykę do wszystkich (!) 150 psalmów skomponował i wydał Mikołaj Gomółka (nadworny muzyk kolejno króla Zygmunta Augusta, biskupa Piotra Myszkowskiego i kanclerza Jana Zamoyskiego). Zbiór ten zatytułowany został "Melodiae na Psałterz Polski". W wieku XVII pojawiają się kolejne muzyczne adaptacje psalmów z Psałterza Dawidów.

To arcydzieło poezji oraz perły polskiej muzyki Złotego Wieku zabrzmią w śpiewie wielogłosowym i grze na dawnych instrumentach (m. in. lutni, violi da gamba, portatywie i fletach) podczas koncertu zespołu Lúthien Consort. Jeśli zagłębimy się nie tylko w polszczyznę i muzykę, ale też w głębokie duchowe znaczenie i mądrość wersetów psalmowych, to koncert może się okazać równocześnie wielkopostną medytacją. Tytułowa pustynia (przez Kochanowskiego tłumaczona czasami jako "puszcza") to kraina niebezpieczna i nieznana, w którą wyrusza się poszukując Boga. Na pustynię wychodzili Abraham, Mojżesz, pokutujący król Dawid, prorokujący Jan Chrzciciel, wreszcie sam Jezus. Pustynia to przestrzeń w której doświadcza się próby, dobrowolnie rezygnuje się z wielu rzeczy. Jednak ta strata czasami pozwala odnaleźć to co najważniejsze.


Lúthien Consort zadebiutował w 2015 r. promując płytę Psalmy sarmackie. Od tego czasu przygotował dziesięć autorskich programów, które prezentuje na koncertach. Wybrzmiewa w nich już nie tylko muzyka dawna i tradycyjna, ale też zakorzenione w tradycji nowe, autorskie utwory. Oprócz pieśni w programach tych pojawiają się też motety, sekwencje, vilanelle, tańce polskie. Lúthien Consort występował na wielu festiwalach, m. in. na festiwalu Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu i na Dniach Kultury Polskiej w Brnie.

Lúthien Consort - skład
  • Monika Horodek - śpiew, flety, instr. perkusyjne
  • Aleksandra Hanus - śpiew
  • Antonina Weber - viola da gamba tenorowa
  • Radosław Dembiński - viola da gamba basowa
  • Jan Billert - klawesyn, portatyw, śpiew
  • Jan Kiernicki - lutnia, śpiew

Jan Kiernicki
Studiował grę na lutni pod kierunkiem dr. H. Kasperczaka na Akademii Muzycznej w Poznaniu i Maestro A. Damianiego w Conservatorio di Musica di Santa Cecilia w Rzymie. Uczestniczył też w wielu warsztatach i lekcjach mistrzowskich, między innymi pod kierunkiem H. Smitha, J. Lindberga, P. O’Dette, N. Northa, M. Gondko, B. Zuljana i R. Lislevanda. Gra na lutni, arcylutni, średniowiecznej gitternie i lirze korbowej. Śpiewa średniowieczną monodię liturgiczną i polifonię renesansową, doskonaląc się w tych dziedzinach przede wszystkim pod kierunkiem M. Pérèsa z Francji. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym zespołu Lúthien Consort. Występuje na koncertach i festiwalach w Polsce i za granicą – na Litwie, we Włoszech, Czechach, Francji i Belgii, z zespołami Jerycho, Klubem Świętego Ludwika, Anią Brodą, Jackiem Hałasem, Marią Klich, Camino Polaco i Morgaine.  W dorobku ma dziesięć płyt, nagranych z Jackiem Kowalskim i Klubem św. Ludwika, Lúthien Consort, Jerycho, Starosielskim Bractwem Śpiewaczym, Scholą Gregoriana Sancti Casimiri i Liquescentes. Stypendysta programów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w Sieci (2020), Miasta Poznania – Poznań wspiera (2020) oraz Stypendiów Twórczych Miasta Poznania (2022). W 2019 roku prowadził cotygodniową autorską audycję o muzyce dawnej w poznańskim Radio Emaus.

Monika Horodek
Wokalistka, aktorka, instrumentalistka, nauczycielka emisji głosu, sprawnie poruszająca się w różnych nurtach muzycznych (od śpiewu białego po klasyczny). Od początku szkoły podstawowej związana z muzyką dawną.
Niegdyś liderka zespołu muzyki dawnej Aulos Ensemble, z którym zdobyła wiele nagród, obecnie zaś członkini Lúthien Consort. Aktualnie zaangażowana jest również w projekty skupiające muzyków z całej Polski - Gregorian Grace oraz Wodecki welcome to. Współpracowała z zespołami takimi jak: Tempus, Ars Nova, Miraculis, Jerycho, Odoia (Gruzja), Schola Cantorum Thorunensis, Ensemble Invocatio, Schola Gregoriana Sancti Casimiri czy Starosielskie Bractwo Śpiewacze. Wraz ze Zbigniewem Nasiadko i Pawłem Szymańskim w 2022 roku rozpoczęła projekt o nazwie „Pieśni Sercu Bliskie”, łączący trzy pokolenia ludzi, którzy chcą ocalić od zapomnienia tradycyjne pieśni kurpiowskie i podlaskie. W tym samym roku rozpoczęła współpracę z białostockim raperem Lukasyno. Regularnie występuje na koncertach i festiwalach, nagrywa płyty, brała też udział w wielu różnorodnych warsztatach muzycznych.

Antonina Weber
Absolwentka poznańskiej Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego i Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Gra w zespole muzyki dawnej Lúthien Consort na violi da gamba, a także w innych zespołach na wiolonczeli. Interesuje się techniką gry lyra viol i angielskimi utworami consortowymi. Działa na pograniczu muzyki dawnej i tradycyjnej. Zajmuje się grafiką projektową, prowadzi: dziennik_toli, instagramowe konto z ilustracjami i autorskimi tekstami, w których porusza aktualne tematy kulturalne i społeczne. Pracowała w poznańskim Centrum Kultury Zamek w grupie teatralnej „Jest jak Jest” pod opieką reż. Grażyny Wydrowskiej. Prowadziła warsztaty twórcze dla dzieci w ramach Młodego Uniwersytetu Artystycznego, a także malarskie dla dorosłych osób z niepełnosprawnością, zwieńczone wystawą pt. „Zaczaruj to drugą ręką”. Prowadziła Klub Artystyczny dla kobiet z Ukrainy w ramach działań Fundacji Barka. Aktualnie jest studentką Polskiej Szkoły Reportażu w Instytucie Reportażu w Warszawie. Zadebiutowała tekstem „Cumba ou Noche de Paz” w magazynie I Vagabondi na Korsyce. Zbiera ludzkie historie i chce się nimi dzielić.

Aleksandra Hanus
Śpiewaczka. W 2017 roku została absolwentką Akademii Muzycznej w Łodzi. W swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na stylowym wykonawstwie historycznym. Wykonuje głównie repertuar renesansowy i barokowy. Ma w dorobku takie wykonania operowe jak Semele G. F. Haendla (rola tytułowa), Montezuma C. H. Grauna (rola Eupaforice), Giove in Argo A. Lottiego (rola Calisto) oraz wiele dzieł muzyki sakralnej oraz szereg prawykonań. Na codzień związana jest z Wrocławskimi Kameralistami (w zespołach Ars Cantus i Cantores Minores Wratislavienses) oraz z zespołami takimi jak: ALTA early music ensemble, Consortium Sedinum, Orkiestra FAMD, Szczecin Vocal Project, Capella Viridimontana, Lúthien Consort, Lausitzer Barockensemble, Altberg Ensemble czy ContrO. Swój kunszt wokalny doskonaliła pod okiem Anny Mikołajczyk, Jorga-Andreasa Bottichera, Jarosława Thiela, Unni Løvlid, Jard van Nes, Jana Willema de Vriend, Poppy Holden, Jürgena Banholzera, Jesper Bøje Christensena, Anny Wereckiej-Gryć oraz Gustavo Gargiulo. W 2020 roku z zespołem ALTA nagrała płytę Passeggiata Musicale z rekonstrukcjami dzieł Leonarda da Vinci.

Jan Billert
Urodzony w 1989 klawesynista, organista, autor piosenek. Absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (klasa organów prof. Elżbiety Karolak i klasa klawesynu prof. Marii Banaszkiewicz-Bryły i as. Natalii Hyżak). Od 2016 r. związany z zespołem muzyki dawnej Lúthien Consort. Organista kościoła dominikanów w Poznaniu.

Radosław Dembiński
Ukończył studia muzyczne w klasie violi da gamba prowadzonej przez K. Pyzika oraz na wydziale Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Doskonalił technikę podczas kursów mistrzowskich z P. Pandolfo (Schola Cantorum Basiliensis) i S. Ruiz–Martinezem (Conservatorio Superior de Música w Vigo). Od 1999 r. koncertuje z Zespołem Muzyki Dawnej Rocal Fuza, w którym gra na fletach prostych, cornamuse, raupschfeife i na violi da gamba. Z zespołem tym w 2019 roku nagrał płytę The Grenadier and The Lady. W latach 2011–2017 śpiewał w chórze kameralnym „Senza Rigore” pod kierownictwem J. Szybalskiej-Matczak. W latach 2013–2014 koncertował z Zespołem Ars Cantus prowadzonym przez T. Dobrzańskiego. W tym składzie nagrał płytę "Rudolphina I" z muzyką Hansa Leo Hasslera. Od 2013 r. działa w duecie Oak Brothers, a rok 2017 zaowocował nagraniem płyty Immortal Chords, zawierającej utwory z przełomu baroku i klasycyzmu. Radosław Dembiński koncertował podczas takich wydarzeń, jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Pieśni Naszych Korzeni, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Baroque d’Auvergne, Maj z Muzyką Dawną, Festiwal im. Mikołaja z Radomia, Elbląskie Dni Muzyki Dawnej, Międzynarodowe Spotkania z Muzyką Dawną w Świeradowie-Zdroju. Zajmuje się również działalnością  kompozytorską oraz pedagogiczną. Brał udział w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, XV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego, a także w I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Mieczysława Karłowicza. Jego utwory wykonywał m.in. Zespół Muzyki Dawnej Ars Nova pod kierownictwem J. Urbaniaka.
  • 24-02-2024 godz 19:00

Bilety

wstęp wolny

Kategoria

Muzyka