Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego
unia baner
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 7 =

Tak minęła druga połowa listopada w ramach Łódzkie pełne kultury

Zapraszamy do zapoznania się z relacją z ostatnich dwóch tygodni w ramach projektu Łódzkie pełne kultury - III edycja. Było naprawdę intensywnie! Odwiedziliśmy aż 7 miejscowości, a część uczestników przyjechała również do Łodzi, aby zwiedzić wystawy partnera projektu - Muzeum Miasta Łodzi.
W ciągu ostatnich dwóch tygodni listopada br. artyści Teatru Wielkiego w Łodzi poprowadzili zajęcia w Tomaszowie Mazowieckim oraz Sieradzu. Dagny Konopacka-Maćkowiak wprowadziła młodszych uczestników projektu w niezwykły świat teatru muzycznego oraz opery. Zaprezentowała im ćwiczenia glosowe, jakie muszą wykonywać śpiewacy w przygotowaniu do spektaklu i wykonała z nimi jeden z utworów z "Wesela Figara". Dzieci miały okazję również z bliska zobaczyć sceniczne dekoracje oraz kostiumy.
Dla dorosłych zajęcia w obu miastach poprowadził z kolei Michał Jan Barański, który zgromadzonym uczestnikom zaprezentował ćwiczenia pomagające w zachowaniu odpowiedniej higieny i emisju głosu.

W Radomsku odbyły się zajęcia prowadzone przez edukatarkę Muzeum Miasta Łodzi, Antoninę Pawłowską. Podczas spotkania pn. Wehikuł czasu dzieci a następnie również dorośli zapoznani zostali z tematem czasu rozpatrywanym z punktu widzenia historii, antropologii i genealogii. W części teoretycznej, poprzez różnego rodzaju aktywności – gry, quizy i zagadki – uczestnicy zajęć poznali takie zagadnienia jak: systemy pomiaru czasu, cykliczność a linearność czasu oraz czas rodowy i indywidualne odczucie czasu.

Drugie w tym czasie warsztaty, będące propozycją Muzeum Miasta Łodzi, odbyły się natomiast w Krośniewicach i nosiły nazwę Domy z liczb. Uczestnicy, pod czujnym okiem prowadzącej, Pauliny Długosz, na podstawie typowych dla Łodzi przemysłowej budynków dowiedzieli się jak zmieniały się miejsca pracy i wypoczynku łodzian, a także poznali realizacje najznakomitszych łódzkich architektów. W ramach warsztatu plastycznego mogli natomiast w praktyce poznać zasady związane z projektowanie harmonijnych i użytecznych domów.

W Skierniewicach z Dominiką Jakubowską wyruszyliśmy na spacer dzwiękowy. który zgromadzonym dzieciom dostarczył potężnej dawki wiedzy na temat field recordingu oraz zmysłu słuchu. Uczestnicy zajęć mieli okazję ozbaczyć z bliska profesjonalny sprzęd nagrywający oraz samodzielnie wykonać własne nagrania otaczających ich dźwięków.

Młodzi uczestnicy projektu ze Zduńskie Woli dowiedzieli się co grali i śpiewali najwięksi polscy kompozytorzy kiedy byli mali. Pod przewodnictwem prowadzącej, Małgorzaty Kaczmarek, grupa podjęła się próby porównania jak dziecięce inspiracje artystów przełożyły się na ich późniejszą twórczość oraz wspólnie muzykując i improwizując, odkryła tradycyjną rytmikę mazurka, kujawiaka, oberka i poloneza.
Tego samego dnia, dorośli uczestnicy projektu ze Zduńskiej Woli więli natomiast udział w zajęciach śpiewoterapii z Julia Hołówko. W trakcie spotkania mieli możliwość nagrania i odłuchania własnego głosu przy pomocy profesjonalnego sprzętu oraz nauczenia się zestawu podstawowych ćwiczeń pozwalających na zachowanie prawidłowej emisji glosu.

Na koniec tych intensywnych dwóch tygodni, częśc uczestników projektu odwiedziła jednego z naszych łódzkich partnerów - Muzeum Miasta Łodzi - by zobaczyć aktualną ofertę instytucji i poznać tajemnice jednego z najbardziej okazałych budynków miasta, dawnego pałacu Izraela Poznańskiego przy ul. Ogrodowej.

Antonina Pawłowska – pracownik Działu Edukacji Muzeum Miasta Łodzi. Z wykształcenia historyk, obecnie doktorantka na Uniwersytecie Łódzkim w katedrze Historii Powszechnej Najnowszej. Jako wolontariuszka współpracuje z łódzką Świetlicą Podwórkową, zajmując się edukacją historyczną i kulturalną oraz projektowaniem gier miejskich.

Dagny Konopacka-Maćkowiak – absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi oraz Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Od 2013 r. związana z Teatrem Wielkim w Łodzi jako artystka chóru, gdzie można ją zobaczyć m.in. w roli Marty w operze Straszny dwór Stanisława Moniuszki. Od 2017 r. prowadzi w Teatrze Wielkim w Łodzi warsztaty wokalne.

Michał Jan Barański – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie i Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Zastępca kierownika chóru Teatru Wielkiego w Łodzi, kierownik artystyczny Łódzkiego Chóru Teatralnego „Verdiana”, dyrygent Chóru Żeńskiego „Eufeme”, aktywny dyrygent, artysta sceniczny, śpiewak i pedagog. Juror konkursów wokalnych i chóralnych.

Paulina Długosz – z wykształcenia historyk sztuki oraz pedagog. Jako edukator muzealny zajmuje się zagadnieniami z zakresu wychowania estetycznego oraz edukacji kulturalnej (autorka publikacji i wystąpień na konferencjach naukowych dotyczących edukacji interdyscyplinarnej i poliestetycznej). Ponadto prowadzi działania na rzecz dostosowania programu edukacyjnego oraz przestrzeni Muzeum Miasta Łodzi dla osób niepełnosprawnych.

Małgorzata Kaczmarek – związana z Filharmonią Łódzką, gdzie planuje i koordynuje koncerty oraz wydarzenia artystyczne. Jest licencjonowanym instruktorem zajęć dla dzieci prowadzonych metodami Gordona i Labana.

Julia Hołówko – z wykształcenia i zawodu muzykoterapeutka i nauczycielka śpiewu. Po godzinach wokalistka, eksperymentująca z głosem i formą muzyczną. Koncertuje zarówno solo, jak i z różnymi muzykami.

Dominika Jakubowska – muzyk, pedagog, animator kultury. Pomysłodawczyni i producentka muzycznych programów edukacyjnych: „Baby Boom Bum”, „Odkrywcy Muzyki”, koncertów multimedialnych „Nie do Wysiedzenia” czy warsztatów field recordingu dla młodzieży „Ucho, Echo, Aha”. Współpracuje od lat z Filharmonią Łódzką, zrealizowała dziesiątki projektów muzycznych, edukacyjnych i integracyjnych.

Łódzkie pełne kultury – III edycja – projekt edukacyjny upowszechniający kulturę w regionie, realizowany przez Łódzki Dom Kultury w ramach programu KULTURA DOSTĘPNA, dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.